En del av det å jobbe med reklamefoto innebærer også produkfotografering og packshots. Men hva er egentlig forskjellen? Når det gjelder produktfotografering er dette ofte produkter eller matvarer satt inn i en litt mer kreativ setting. Slike bilder brukes ofte til annonser i magasiner og på nett, og det kreves mer planlegging i forhold til omgivelser, bakgrunn og lyssetting. Hensikten er å lage en stemning i bildet som trigger kjøpelysten hos kunden.

produktfoto

Produktfoto

Packshots blir ofte brukt som bilder til nettbutikker, i tilbudsaviser osv. Her legges det ikke så stor vekt på hvordan produktet pakkes inn i en setting, men det er rett og slett et godt og riktig belyst bilde av produktet, gjerne fotografert mot en hvit bakgrunn. Ofte skal Packshots tas på en måte som gjør frilegging (dypetsing) enkelt. Man lager da en transparent bakgrunn slik at produktet enkelt kan limes inn i en tilbudsavis eller på en webside.

Produktbilder-eller-packshots

Typisk eksempel på packshots

Prismodeller

Som regel prises produktfotografering basert på kompleksitet og omfang, og har ofte en litt høyere pris en packshots. Packshots prises i de fleste tilfeller etter hvor mange produkter som skal fotograferes, jo flere produkter, jo lavere pris pr. produkt.

fbStudios tilbyr både vanlig produktfotografering og packshots. I vårt studio har vi et fast oppsett for packshots, noe som gjør at vi kan levere ferdige bilder på rekordtid. Er et ikke mulig å komme til vårt studio med produktene, så har vi også et mobilt studio som er kjapt å sette opp ute hos kunden.